Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki muszą spełnić studia podyplomowe, aby dawały prawo do nauczania przedmiotu? Nauczyciel dyplomowany, polonista ukończył studia podyplomowe z informatyki. W wykazie zajęć tych studiów nie ma dydaktyki informatyki. Czy ma prawo do nauczania tego przedmiotu?
Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zgodnie z jego zapisami, przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych może być prowadzone m.in. w zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć). Rozporządzenie określa to jako 4 moduł kształcenia oraz zawiera jego charakterystykę (obowiązkowe elementy):
1. Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia w tym zakresie, po uwzględnieniu przygotowania uzyskanego w wyniku wcześniej ukończonych studiów, powinny być takie same jak dla modułu 1.
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
3. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel uzupełnia etat w naszej szkole w wymiarze 4/18. Kto płaci za te 4 godziny: szkoła macierzysta czy szkoła, w której uzupełnia etat? Czy trzeba przygotować angaż na uzupełnienie etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Urodziłam się 08.08.1960r. Warunki stażowe uprawniające do emerytury z art.88 KN spełniłam na dzień 31.12.2008r- potwierdzone przez ZUS.Na emeryturę zamierzam przejść w sierpniu 2019r. Proszę o odpowiedź czy do tego czasu nie stracę uprawnień do emerytury z art.88 KN naliczanej na tzw. starych zasadach.Czy będę musiała rozwiązać stosunek pracy jeszcze w tym roku kalendarzowym tj. do 31.12. 2018r.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na etacie świetlicy, pensum 26/26 otrzymuje 4 godziny zajęć rewalidacyjnych oraz 5 godzin języka polskiego. Jakie będzie jego pensum?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest jako pedagog w wymiarze 14/28 i jako nauczyciel w wymiarze 11/18. Czy powinnam uśrednić jej etat i czy jest to zgodne z prawem, że godziny nadliczbowe liczę dzieląc stawkę przez 96 ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytania dotyczące rozliczenia kosztów, jakie ponoszą nauczyciele na przejazd na zajęcia lekcyjne, w związku z nauczaniem indywidualnym. Uczennicy klasy II gimnazjum, zamieszkałej w obwodzie szkoły, w odległości 13 km od siedziby szkoły przyznano nauczanie indywidualne do końca roku szkolnego. W związku z tym nauczyciele dojeżdżający prywatnymi samochodami na zajęcia indywidualne i wracający po ich zakończeniu do szkoły pokonują trasę o długości 26 km. 1.Czy dyrektor szkoły jest zobowiązany pokryć koszty przejazdu prywatnym środkiem transportu, jeśli nauczyciel nie ma możliwości dojazdu na zajęcia środkami komunikacji autobusowej lub kolejowej? 2.Czy podstawą rozliczenia jest wystawienie nauczycielowi delegacji na przejazd? 3.Czy dyrektor powinien potwierdzić na delegacji obecność nauczyciela w danym dniu na zajęciach?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe