Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki muszą spełnić studia podyplomowe, aby dawały prawo do nauczania przedmiotu? Nauczyciel dyplomowany, polonista ukończył studia podyplomowe z informatyki. W wykazie zajęć tych studiów nie ma dydaktyki informatyki. Czy ma prawo do nauczania tego przedmiotu?
Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zgodnie z jego zapisami, przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych może być prowadzone m.in. w zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć). Rozporządzenie określa to jako 4 moduł kształcenia oraz zawiera jego charakterystykę (obowiązkowe elementy):
1. Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia w tym zakresie, po uwzględnieniu przygotowania uzyskanego w wyniku wcześniej ukończonych studiów, powinny być takie same jak dla modułu 1.
2. Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
3. Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pani Ania – referent została zatrudniona na umowę o pracę na zastępstwo za pracownicę przebywającą na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim. Umowa została zawarta na okres 12.07.2014 do 10.07.2015r.
Aktualnie okazało się że Pani Ania jest w ciąży, ciąża jest zagrożona i od 23.04.2015 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Z przeprowadzonej rozmowy wynika że najprawdopodobniej nie wróci już do pracy. Jak będzie przebiegał teraz stosunek pracy czy umowa rozwiąże się samoistnie. Czy za niewykorzystany urlop należy się ekwiwalent. Jeśli szkoła wypłaci ekwiwalent to czy należy się również świadczenie urlopowe? Czy w przedstawionej powyżej sytuacji Pani Ania nabędzie prawo do „13” za 2015 r?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie dla poratowania zdrowia lub długotrwałym L4 można wręczyć wypowiedzenie pracy wynikajace z reorganizacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy emerytowanemu nauczycielowi w ramach ZFŚS powinno być przyznane dofinansowanie do wypoczynku i na jakiej podstawie? Świadczenia urlopowe dla nauczycieli wypłacane są zgodnie z odrębnym rozp., pracownikom czynnym niepedagogicznym na podstawie wniosku o urlop wypoczynkowy trwającego nie krócej niż 2 tygodnie, a na jakiej podstawie nauczycielom- emerytom jeżeli jest to możliwe, ponieważ nasz regulamin nie przewiduje innych możliwości niż powyższe?
- Nauczyciel mianowany, zatrudniony na podstawie umowy o prace na czas nieokreślony zaczął chorować 02.05.2014r. starał się o świadczenie rehabilitacyjne - niestety decyzja ZUS jest odmowna. Okres zasiłkowy wyczerpie się z dniem 30.10.2014r. Nauczyciel chce rozwiązać stosunek pracy. W jaki sposób prawidłowo rozwiązać stosunek pracy? Czy wypłacamy ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w sprawie wymiaru urlopu dla pracownika niepedagogicznego zatrudnionego w szkole w wymiarze 3/4 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe