Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako nauczycielka wygaszanego gimnazjum (do 31.08.2019 r. pełnię funkcje p.o. dyrektora) zatrudniona na podstawie mianowania zostałam przeniesiona od 01.09.2019 r. do szkoły podstawowej. Posiadam kwalifikacje do nauczania geografii, biologii i doradztwa zawodowego. Przydzielono mi 10/18 biologii, 1/22 zajęć doradztwa zawodowego. Etat uzupełniać będę w dwóch innych szkołach na terenie gminy nauczając geografii. Na taki przydział wyraziłam zgodę, gdyż byłam poinformowana, że w szkole, do której zostałam przeniesiona zatrudniona jest na podstawie mianowania nauczycielka, posiadająca kwalifikacje do nauczania geografii. W dniu 19.08.2019 r. dowiedziałam się, że owa nauczycielka nie posiada kwalifikacji do nauczania geografii – realizuje obecnie studia podyplomowe. Przydzielono jej 15/18 zajęć dydaktycznych zgodnie z kwalifikacjami i 10/18 geografii, do której obecnie nie podsiada kwalifikacji. Czy po otrzymaniu zgody na nauczanie geografii przez Kuratora może ona mieć uzupełniony etat 3/18 godzinami zajęć geografii, do których nie ma kwalifikacji mimo, że w szkole są możliwości przydzielenia jej 3/18 godzin do pełnego wymiaru zgodnie z kwalifikacjami – godziny te obecnie mają przydzielone inni nauczyciele w ramach godzin nadliczbowych. Czy Kurator w takiej sytuacji, gdy w szkole jest zatrudniona osoba z kwalifikacjami do nauczania geografii i musi uzupełniać etat w innych szkołach może wyrazić zgodę na nauczanie geografii przez nauczycielkę nie posiadającą kwalifikacji.
W sytuacji, gdy kurator oświaty mógł nie zostać poinformowany przed wyrażeniem zgody o możliwości przydzielenia godzin z geografii nauczycielowi z pełnymi kwalifikacjami, należałoby go o tym fakcie poinformować, aby kurator mógł rozważyć zasadność cofnięcia zgody wyrażonej na podstawie art. 10 ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. Zgoda nie powinna zostać wyrażona w sytuacji, gdy istnieje możliwość przydzielenia godzin nauczycielowi posiadającemu wymagane kwalifikacje. Gdyby kurator cofnął zgodę, wówczas dyrektor w konsekwencji musiałby zmienić przydział godzin. Jeśli natomiast kurator tej zgody nie cofnie, w związku z tym że o przydziale godzin poszczególnym nauczycielom decyduje dyrektor szkoły jako przełożony służbowy, nauczycielowi nie przysługuje roszczenie o przydzielenie godzin z przedmiotów, które chciałby prowadzić (art. 7 ust. 1 KN). Stanowisko kuratora w sprawie zgody jest niezaskarżalne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy chcąc przekształcić stanowisko pracy z sekretarza szkoły na sekretarkę muszę wysłać do uzgodnienia tę propozycję do reprezentatywnych związków zawodowych? W aneksie do regulaminu wynagradzania znajduje się informacja o wykazie stanowisk w naszej szkole.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą przepisów i nowym podziałem teczki akt osobowych na 4 części nadal teczki w naszej szkole prowadzone są w wersji papierowej. Czy dokumenty sprzed 01.01.2019 r. powinny być przechowywane przez 50 lat ? A dokumenty sporządzone od 01.01.2019 r. 10 lat? Oczywiście chodzi mi o pracowników, którzy np. 24.05.2019 r. odchodzą na emeryturę. Jak napisać takiej osobie pismo informujące o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej? Załóżmy, że pracownica odchodząca na emeryturę ma 65 lat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w niepublicznej szkole przysposabiającej do zawodu dla niepełnosprawnych i intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasie np. o profilu " kucharz" musi posiadać dodatkowe kwalifikacje zawodowe?
- Dzień dobry,
do pytania, które wysłałam do Państwa 19.10.2016r. mam jeszcze dodatkowe pytania:
- w dniu 20.10.2016r. dostaliśmy Decyzję z ZUS, że Pani nie ma uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i może wystąpić o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Co my mamy w tej chwili zrobić:
- z jaką datą wystawić świadectwo pracy oraz jak rozwiązać umowę o pracę i od kiedy,
- co z urlopem, na którym przebywała od 21.09.2016r. do chwili obecnej,
- czy wypłacamy odprawę rentową i kiedy i w jakiej wysokości.
Jeszcze raz bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
PYTANIE z 19.10.2016r.
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię dotyczącą wymaganych kwalifikacji nauczyciela. Otrzymałam od Rodzica ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zespół Aspergera. W związku z powyższym zobowiązana jestem zatrudnić nauczyciela wspierającego (Szkoła, którą kieruję jest szkołą podstawową ogólnodostępną). Czy osoba, która posiada dyplomy ukończenia:
1. Kolegium Nauczycielskiego - specjalność Pedagogika specjalna - resocjalizacja i wychowanie fizyczne (w zaświadczeniu dotyczącym tytułu zawodowego wydanym przez Kolegium Nauczycielskie jest informacja, że uzyskał tytuł nauczyciela); 2. Studiów zawodowych - tytuł licencjat - kierunek Pedagogika w zakresie pedagogika rewalidacyjna. (Praktyki zawodowe realizowane w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii) posiada kwalifikacje wymagane od nauczyciela, o których mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe