Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeśli kwalifikacje do nauczania języka obcego posiada nauczyciel, który ukończył studia Wychowanie przedszkolne z językiem angielskim licencjackie, bez certyfikatu to dlaczego nie posiada ich nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe uzupełniające kwalifikacje z zakresu Wczesnego nauczania języka? Dlaczego wg kuratorium może uczyć i ma kwalifikacje, a już podczas postępowania egzaminacyjnego nauczyciela dyplomowanego takich kwalifikacji nie posiada?
Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej posiada nauczyciel, który łącznie spełnia wszystkie następujące wymogi:
1) ukończył studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy – spełnia je pierwszy nauczyciel, który ukończył studia licencjackie z wychowania przedszkolnego z językiem angielskim (§ 12 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.); w tym przypadku rozporządzenie nie nakazuje posiadania dodatkowo certyfikatu językowego;
2) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do ww. rozporządzenia, i ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego - § 12 ust. 3 pkt 3 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia. Bez certyfikatu językowego nauczyciel nie ma więc ani kwalifikacji do nauczania języka (co być może wcześniej zostało przeoczone przez kuratora i dyrektora), ani do uzyskania wyższego stopnia awansu (art. 9 ust. 1 pkt 1, art. 8b ust. 1 KN), mimo spełniania pierwszego i ostatniego wymogu kwalifikacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka od 1 września 2022 r jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w 1985 r. ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia) zorganizowane przez Oddział Doskonalenia Nauczycieli, na podstawie Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 KN. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo (podstawa prawna: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granice i tam pracowała w innej branży. 30 czerwca 2022 r. dyrektor szkoły nadał nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego w oparciu pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy i mając na uwadze fakt, że nauczycielka uzyskała status nauczyciela mianowanego przed kwietniem 2000 r. (1992 r.), a miała wieloletnia przerwę w oświacie. Jak wygląda w takim przypadku awans zawodowy nauczycielki?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel stażysta odbywający staż na nauczyciela kontraktowego ( od września 2018) może zmienić miejsce pracy nie przerywając stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż na nauczyciela kontraktowego 1.09.18 r. Staż zakończył 31 sierpnia 2019.
Wniosek o dokonanie oceny dorobku wpłynął 04.09.19 r.
Projekt oceny dorobku zawodowego wpłynął 05.09.19 r.
Ocena dorobku zawodowego pozytywna 23.09.19 r.
Do kiedy (najpóźniej) dyrektor szkoły musi powołać komisję kwalifikacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego i w jakim terminie musi odbyć się postępowanie kwalifikacyjne?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno wyglądać sprawozdanie nauczyciela mianowanego ubiegającego się o dyplomowanie, pracującego jako wicedyrektor szkoły? Proszę o podanie struktury takiego sprawozdania lub odnośnika, gdzie można taki wzór znaleźć.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Z jaką datą powinno być zaświadczenie o wymiarze zatrudnienia, nauczanych przedmiotach, okresie stażu, załączane do dokumentacji nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego? Nauczyciel zakończył staż i otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego oraz ocenę pracy w marcu 2019 r.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe