Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam problem z ustaleniem prawa do odprawy pośmiertnej nauczyciela, który zmarł w styczniu br. O wypłacenie odprawy wystąpiła była żona pracownika w imieniu ich wspólnych córek (nastoletniej uczennicy i pełnoletniej studiującej). Wiem, że żyje jeszcze matka zmarłego nauczyciela. Czy jej także należy się część odprawy pośmiertnej, jeżeli nie pozostawała na utrzymaniu swego zmarłego syna i nasz pracownik z nią nie mieszkał, a ma ukończone 50 lat i pobiera albo emeryturę albo rentę. Czy odprawę wypłaca się na złożony wniosek przez członka rodziny, czy też robi się to niejako z urzędu? Nie mam kontaktu z matką zmarłego pracownika - czy to ja muszę zabiegać o kontakt z nią?
Zgodnie z art. 93 § 4 kodeksu pracy, odprawa pośmiertna przysługuje następującym członkom rodziny pracownika:
1) małżonkowi,
2) innym członkom rodziny spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o enmeryturach i rentach z FUS.
Na podstawie art. 71 ustawy z dnia o emeryturach i rentach z FUS, rodzice mają prawo do renty rodzinnej, jeżeli ubezpieczony (emeryt lub rencista) bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania oraz spełniają odpowiednio warunki określone dla wdowy i wdowca określone w art. 70 ust. 1 i 2.
Z pytania wynika, że matka zmarłego nauczyciela nie spełnia pierwszego warunku - przyczyniania się nauczyciela, bezpośrednio przed śmiercią, do jej utrzymania.
Pracodawca nie ma pełnej wiedzy na temat sytuacji rodzinnej swoich pracowników. To, co jest mu znane, wynika z dokumentacji pracowniczej - z reguły są to informacje o dzieciach, współmałżonku i osobach, z którymi wspólnie zamieszkuje i prowadzi gospodarstwo domowe (potrzebne np. do świadczeń z ZFŚS). Przepisy kodeksu pracy określają jedynie wysokość odprawy pośmiertnej oraz krąg osób uprawnionych. Osoby te powinny więc zgłosić się do pracodawcy z wnioskiem o wypłacenie przysługującego im świadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciela, który ma etat w placówce publicznej, a do placówki niepublicznej przyjeżdża tylko na kilka godzin można w placówce niepublicznej zatrudnić na umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela logopedy. Czy nauczyciel po pedagogice opiekuńczej z resocjalizacją (licencjat) i studiach II stopnia w specjalności: logopedia może pracować jako nauczyciel logopeda w szkole i przedszkolu? W rozporządzeniu jest mowa o studiach wyższych z logopedii. W porównaniu z poprzednim rozporządzeniem (Dz. z 2015 r. poz. 1264) zniknęło wyjaśnienie sformułowania studia wyższe w tym rozporządzeniu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W 2013 roku startując do konkursu na dyrektora szkoły otrzymałem ocenę pracy nauczyciela, konkurs wygrałem. Czy startując w 2015 roku do konkursu na nauczyciela, będąc dyrektorem, muszę mieć wydaną nową ocenę? Czy tamta opinia z 2013 roku jest ważna?
- Witam, jaki akt prawny mówi o tym, że nauczyciel radny musi mieć zagwarantowany cały etat? Czy nie może mieć zniżki godzin ? Czy można zatrudnić go w niepełnym wymiarze godzin w związku z ich brakiem?
Dziękuję za odpowiedzi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozwiązać problem z nagrodą jubileuszową? Czy należy nadpłacić pracownicy nagrodę za 40 lat pracy (zaplanować w budżecie na następny rok i wypłacić w 2014), a następnie w 2015 kolejną nagrodę – 45 lat pracy. Czy należy zastosować inne rozwiązanie.
Pracownica na stanowisku sprzątaczki została zatrudniona w naszej szkole 01.09.1984. Osoba odpowiedzialna wówczas za dokumenty pracownicze obliczyła staż pracy na podstawie dostarczonych przez sprzątaczkę dokumentów.
W aktach osobowych stwierdzono dokumenty potwierdzające przyznanie dwóch nagród jubileuszowych: tj. w 2007r za 30 lat pracy i w 2012 za 35 lat pracy, potwierdzeń wcześniejszych nagród w aktach osobowych brak, ale z pewnością zostały wypłacone.
We wrześniu tego roku, pracownica zwróciła się do nas z zapytaniem dlaczego nagroda jubileuszowa w 2012 dotyczyła 35 lat pracy skoro ona od 1970r tj. od rozpoczęcia nauki w szkole zawodowej miała ciągłość zatrudnienia.
Przeanalizowano ponownie dokumenty i stwierdzono, że w momencie zatrudnienia tj. we wrześniu 1984 pracownica dostarczyła:
• Świadectwo ukończenia szkoły zawodowej – uk. 24.06.1972 – szkoła dwuletnia
• Zaświadczenie z zakładu pracy za okres 01.09.1970–31.07.1980 (w tym szkoła zawodowa)
• Świadectwo pracy za okres 01.08.1980–31.08.1984 ( z adnotacją urlop wychowawczy od 30.09.1981 do 29.09.1984).
Obecnie, tj. we wrześniu tego roku pracownica uzupełniła świadectwo pracy za okres 01.09.1970–31.07.1980, świadectwo pracy wystawione 06.08.2001 (w 1984 r. dostarczono zaświadczenie).
Małgorzata Wachowska
- dyrektor szkoły
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe