Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel był zatrudniony od 01.09.2019 na czas zastępstwa do 26.06.2020, a następnie od 01.09.2020 do 25.06.2021 nie był zatrudniony przez wakacje i nie otrzymywał wynagrodzenia (z informacji wiadomo było, że nauczyciel nie wróci w tym czasie do pracy). Czy dyrektor postąpił zgodnie z prawem? Jakie są podstawy prawne? Czy nauczyciel może dochodzić swoich praw?
Dyrektor postąpił zgodnie z prawem. Na podstawie art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony. Jednocześnie żaden obowiązujący przepis KN ani też ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm. nie nakazuje zatrudnienia na zastępstwo na cały czas nieobecności pracownika. Skoro w okresie ferii letnich nie było potrzeby zastępowania nieobecnego nauczyciela, to na ten czas dyrektor nie miał obowiązku prawnego zatrudniania innego nauczyciela na zastępstwo. Ponadto, jak wyraźnie wynika z treści pytania, nauczyciel w umowach o pracę złożył oświadczenie woli o zatrudnieniu odpowiednio do 26 czerwca 2020 r. oraz do 25 czerwca 2021 r. (art. 11 KP). Za okres, w którym nauczyciel nie pozostaje w zatrudnieniu, nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, ponieważ takiego uprawnienia nie przyznaje mu żaden obowiązujący przepis (art. 80 KP). Nie ma podstawy prawnej do dochodzenia wynagrodzenia za okres, kiedy nauczyciel nie pozostawał w zatrudnieniu ani nie świadczył pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel specjalista prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. II szkoły podstawowej, jakie ma pensum?
- WITAM! CZY PRACOWNIK NIEPEDAGOGICZNY - SPRZĄTACZKA, UMOWA NA CZAS NIEOKREŚLONY, STAŻ PRACY 27 LAT, WIEK 62 LATA POWINNA JUŻ ODEJŚĆ NA EMERYTURĘ (NACISKI WŁ.SAMORZĄDOWYCH)? PRACOWNIK NIE WYRAŻA ZGODY, NIE CHORUJE, NIE MA L4?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy magister z j. polskiego, który ukończył studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki może prowadzić zajęcia z terapii pedagogicznej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony w innej szkole(szkoła publiczna) na pełnym etacie w roku szkolnym 2023/2024 będzie na urlopie dla poratowania zdrowia. Natomiast w mojej szkole (szkoła niepubliczna) pracuje w wymiarze 5 godzin. Jeżeli będzie na urlopie w innej szkole, to czy w mojej dostaje wypowiedzenie czy może urlop bezpłatny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący szkołę ze względu na zmiany organizacyjne szkoły od 1 września 2019 r. zmniejszył wymiar etatu z 3/4 na 1/2 etatu na stanowisku specjalista ds. księgowości.
Pracownica otrzymała w maju 2019 r. wypowiedzenie zmieniające warunki umowy o pracę (zmniejszenie wymiaru etatu do 1/2 etatu i adekwatne do tego stanowiska wynagrodzenie). Pracownica nie wyraziła zgody na nowe warunki pracy i umowa rozwiązała się z dniem 31 sierpnia 2019. Czy w takim przypadku należy się odprawa i z jakiego wymiaru? Jeżeli tak to czy 3/4 etatu czy 1/4 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe