Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel rozwiązuje umowę o prace na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę z dniem 12.04.2018 r. Czy pracodawca może tego nauczyciela ponownie zatrudnić w szkole na pełen etat z dniem 01.05.2018?
Nie ma prawnych przeszkód do ponownego zatrudnienia nauczyciela, który przeszedł na emeryturę. Dla uzyskania prawa do emerytury istotne jest, aby nastąpiła chociaż krótka przerwa w zatrudnieniu, aby nauczyciel spełnił wymóg rozwiązania stosunku pracy (gdyby zatrudnił się następnego dnia, posiadałby ciągłość zatrudnienia). W opisanym przypadku przerwa w zatrudnieniu to 2,5 tygodnia, więc ponowne zatrudnienie nie wpłynie w żaden sposób na przyznanie emerytury.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako nauczycielka wygaszanego gimnazjum (do 31.08.2019 r. pełnię funkcje p.o. dyrektora) zatrudniona na podstawie mianowania zostałam przeniesiona od 01.09.2019 r. do szkoły podstawowej. Posiadam kwalifikacje do nauczania geografii, biologii i doradztwa zawodowego. Przydzielono mi 10/18 biologii, 1/22 zajęć doradztwa zawodowego. Etat uzupełniać będę w dwóch innych szkołach na terenie gminy nauczając geografii. Na taki przydział wyraziłam zgodę, gdyż byłam poinformowana, że w szkole, do której zostałam przeniesiona zatrudniona jest na podstawie mianowania nauczycielka, posiadająca kwalifikacje do nauczania geografii. W dniu 19.08.2019 r. dowiedziałam się, że owa nauczycielka nie posiada kwalifikacji do nauczania geografii – realizuje obecnie studia podyplomowe. Przydzielono jej 15/18 zajęć dydaktycznych zgodnie z kwalifikacjami i 10/18 geografii, do której obecnie nie podsiada kwalifikacji. Czy po otrzymaniu zgody na nauczanie geografii przez Kuratora może ona mieć uzupełniony etat 3/18 godzinami zajęć geografii, do których nie ma kwalifikacji mimo, że w szkole są możliwości przydzielenia jej 3/18 godzin do pełnego wymiaru zgodnie z kwalifikacjami – godziny te obecnie mają przydzielone inni nauczyciele w ramach godzin nadliczbowych. Czy Kurator w takiej sytuacji, gdy w szkole jest zatrudniona osoba z kwalifikacjami do nauczania geografii i musi uzupełniać etat w innych szkołach może wyrazić zgodę na nauczanie geografii przez nauczycielkę nie posiadającą kwalifikacji.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyglądają po 1 stycznia 2018 zasady udzielania dni opieki nad dzieckiem? Czy pracownik pedagogiczny zatrudniony w niepełnym wymiarze ma prawo korzystać z dni opieki na godziny czy tylko w pełnych dniach. Jak wygląda ta sprawa z pracownikiem niepedagogicznym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- 1. Jeżeli pracownik otrzymuje zmniejszenie etatu z przyczyn organizacyjnych i nie przyjmie tych warunków czy ma prawo do odprawy należnej w przypadku zwolnień z pracy z przyczyn organizacyjnych?
2. Czy w kryterium zwalniania nauczycieli zapis, że nauczyciele posiadający uprawnienia emerytalne lub uprawnienia do świadczeń kompensacyjnych, są w pierwszym rzędzie zwalniani z uwagi na to, iż będą mieli z tego tytułu źródło utrzymania jest prawidłowe? Czy lepiej stworzyć to kryterium z zerową liczbą punktów a osoby które nie mają takich możliwości będą mieć np. 50 p.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest od 16 stycznia 1978 r. do dnia dzisiejszego. Czy do stażu pracy można mu zaliczyć pracę w gospodarstwie rolnym rodziców po ukończeniu 16 roku życia w okresie 08.05.1972 r.-14.01.1978 r.? Nadmieniam, iż osoba ta nie przejęła po rodzicach gospodarstwa. Ponadto, czy opisywany okres można doliczyć do ogólnego stażu pracy uprawniającego do otrzymania nagrody jubileuszowej po 40 latach pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe