Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący szkołę zakupił program do tworzenia projektu organizacyjnego szkoły i wydała zarządzenie o wprowadzeniu do tego programu danych dotyczących szkoły oraz przekazaniu go do gminy. Program ten nie jest typowym projektem organizacyjnych, ponieważ zawiera też dane wrażliwe, które są objęte ochroną danych osobowych np. orzeczenia uczniów wraz z nazwiskami, numerami lub wszystkie dane kadrowe i płacowe pracowników… Nie mam wątpliwości co do tego, że gmina może prosić o różne dane ale mam wątpliwości czy na podstawie zarządzenia o wdrożeniu programu mogę/powinnam wydać dane wrażliwe bez otrzymania na piśmie jakie dane mam wydać z zapewnieniem o tym, że dane te będą nadal chronione. Pytanie: Na podstawie jakiego dokumentu dyrektor szkoły może wydać dane wrażliwe dla organu prowadzącego?
Informacje o zdrowiu ucznia wynikające z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno – pedagogicznych rzeczywiście zawierają wrażliwe dane osobowe, których przetwarzanie podlega ograniczeniom zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 922). Organ prowadzący ma jednak do nich dostęp na podstawie przepisów szczególnych - art. 34a ust. 3 w zw. z art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.), uprawniających do kontrolowania szkoły oraz wglądu w dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki, która obejmuje m.in. ww. opinie i orzeczenia poradni (§ 20 rozporządzenia MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz. U. z 2014 r., poz. 1170).
Natomiast bardziej skomplikowana jest kwestia udostępnienia organowi prowadzącemu „wszystkich danych kadrowych i płacowych pracowników”. Generalnie zgodnie ze stanowiskiem GIODO sprzeczne z prawem jest przekazywanie organowi prowadzącemu wszystkich informacji gromadzonych w aktach osobowych (http://zseio.net.pl/~zseio/doc/haran/Orzecznictwo%20Generalnego%20Inspektora%20Ochrony%20Danych%20Osobowych%20dotyczace%20oswiaty.pdf). Natomiast organ prowadzący powinien mieć zagwarantowany dostęp do danych i dokumentów dotyczących informacji publicznej (dane nauczyciela związane z zajmowanym stanowiskiem, w tym o kwalifikacjach, awansie zawodowym, zajmowanym stanowisku, itp.) oraz w zakresie, w jakim organ prowadzący jest uprawniony do kontrolowania szkoły, w tym do dokumentacji płacowej, skoro w gestii organu leży badanie: prawidłowości dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem; przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących BHP pracowników i uczniów; przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły (art. 34a UoSO). Jeśli dane o pracownikach nie dotyczą żadnego z ww. zagadnień, nie mogą być przekazywane organowi prowadzącemu, stąd zakres danych zamieszczanych w programie musi być zbadany pod tym kątem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zaostrzyć kwalifikacje wymagane od nauczycieli już od roku szkolnego 2015/2016. Czy w związku z planowanym wymogiem nauczyciele pracujący w szkole podstawowej bez wykształcenia wyższego tracą pracę, czy dotyczyć ma to tylko nowo zatrudnianych nauczycieli?
- Czy rada rodziców może zorganizować licytację, z której dochód przeznaczony będzie na rzecz potrzebującego ucznia, bez zgody jakichkolwiek urzędów? Czy po skończonej licytacji trzeba będzie odprowadzić podatek?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziekuję za odpowiedź, ale nie do końca się z nią zgadzam. Zadałam nastepujące pytania: czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku "pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym" (2000 r., ilość godzin praktyki - 90)?
Ukończyła także Podyplomowe Studia w zakresie logopedii w 2008 r. ilość godzin praktyki 136 oraz Podyplomowe Studia w zakresie neurologii w 2011r. ilość godzin zajęć praktycznych 161.
Czy ta osoba może być pedagogiem szkolnym?
Rozporządzenie mówi:
Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174)
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego;
Chodzi o te 150 godzin praktyki??
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wprowadzeniem centralizacji podatku VAT od 01.01.2017r w placówkach oświatowo- wychowawczych, a konkretnie Bursa w naszym przypadku - czy zobowiązani jesteśmy podpisywać tzw. porozumienia współpracy ze szkołami uczniów którzy u nas mieszkają?Proszę o podanie podstawy prawnej o ile taka obowiązuje.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe