Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Po feriach do szkoły przybył uczeń, który przez 1.5 roku mieszkał w Belgii i tam spełniał obowiązek szkolny.Nauczyciele zdiagnozowali ucznia i jego zasób wiadomości jest na poziomie klasy IV. Obecnie jest uczniem klasy VI. Czy uczeń powinien przystąpić do sprawdzianu zewnętrznego? Matka sugeruje powtórzenie klasy VI
Na str.
czytamy:
"Przyjmowanie cudzoziemców do szkół publicznych
Zgodnie z § 2 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2010 r. nr 57, poz. 361) cudzoziemcy przyjmowani są:
1) do publicznych przedszkoli, klas pierwszych szkół podstawowych i do szkół artystycznych na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich;
2) do klas II-VI publicznych szkół podstawowych oraz do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek na podstawie:
a) świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego - zgodnie z odrębnymi przepisami - za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej szkoły lub świadectwu dojrzałości, lub
b) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca.
W przypadku, gdy cudzoziemiec nie może przedłożyć wymienionych dokumentów, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza dyrektor szkoły.
Osoba będąca obywatelem polskim albo cudzoziemcem, zainteresowana kontynuacją nauki w polskim systemie oświaty, powinna być przyjęta do polskiej szkoły publicznej bez zobowiązywania jej do uzyskania nostryfikacji świadectwa uzyskanego za granicą na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą.
Wspomniane rozporządzenie umożliwia porównanie wykształcenia uzyskanego za granicą z ukończeniem odpowiedniego typu szkoły publicznej w Polsce. Możliwe jest potwierdzenie tego przez kuratora w zaświadczeniu o nostryfikacji. Procedura nostryfikacji jest wszczynana na wniosek zainteresowanej osoby i ma charakter fakultatywny".
§ 5. 1. w/w rozporządzenia opisuje warunki organizowania zajęć dodatkowych:
Dla cudzoziemców oraz obywateli polskich, podlegających obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi
nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
2. Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.
3. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala,
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia.
Natomiast uchwałę o promowaniu/niepromowaniu ucznia podejmuje rada pedagogiczna na podstawie rozporządzenia o ocenianiu z dnia 30.04.2007 r. ze zm.
Reasumując: jeśli jest dokument stwierdzający realizacje obowiązku (i klasy) za granicą - do klasy przyjmuje się na jego podstawie. Jeśli natomiast nie ma takiego dokumentu, ucznia kwalifikuje się do odpowiedniej klasy na podstawie rozmowy przeprowadzanej przez dyrektora. W razie stwierdzonych trudności z językiem polskim, szkoła organizuje (w porozumieniu z organem prowadzacym) bezpłatną naukę.
Jeśli uczeń mimo tego nie otrzyma promocji, powtarza klasę i nie kończy szkoły. Tylko takie rozwiązanie przewiduje prawo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź w jaki sposób nauczyciele mają dokumentować realizację podstawy programowej na swoich zajęciach. Czy muszą to robić? Czy każdy nauczyciel musi taki monitoring przedstawiać dyrektorowi?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór sprawozdania z nadzoru dla szkoły podstawowej za I semestr.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowego rozporządzenia z 19 sierpnia 2019 r. w sprawie(...) oceny pracy nauczyciela obowiązuje określenie poziomu spełniania kryteriów w skali 0-3? Jak powinno wyglądać uzasadnienie do ocen? .N-l wystąpił z wnioskiem o dokonanie oceny pracy z dn. 01.09.2019 r. Jakie kryteria przyjąć i w jaki sposób je opisać?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uchwały i zarządzenia powinien wydawać dyrektor przedszkola? Proszę o wykaz takich dokumentów. Jestem nowym dyrektorem i chcę się upewnić czy robię to dobrze.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń powtarzający klasę pierwszą ze względów zdrowotnych otrzymał orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej o nauczaniu indywidualnym. Ile godzin zajęć dydaktycznych nauczania indywidualnego w domu dyrektor powinien przydzielić takiemu uczniowi?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe