Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas kontroli wizytatorka podważyła kwalifikacje nauczycielki do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole. Nauczycielka ukończyła studia podyplomowe o specjalności Terapia Pedagogiczna z logopedią jeszcze przed wejściem w życie najnowszego rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Poza tym uczelnia wydała jej zaświadczenie o nabyciu ww. kwalifikacji. Proszę o odpowiedź czy w tej sytuacji nauczycielka posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole.
Nazwa studiów nie pozwala stwierdzić, że nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych, ponieważ terapia pedagogiczna jest specjalnością z pedagogiki specjalnej, a nie z logopedii. Zgodnie z § 20 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w szkołach posiada osoba, która ukończyła studia, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Analogiczne wymogi kwalifikacyjne dla logopedów zawierało poprzednie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Zadania logopedy określa § 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) i należy do nich: 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym należy sprawdzić na podstawie wpisów w indeksie i na dyplomie, czy nauczyciel na studiach podyplomowych zrealizował przedmioty, na których nabył wiedzę pozwalającą realizować w pełni zadania logopedy. Nabycie niektórych umiejętności z logopedii, gdy studia z terapii pedagogicznej objęły jedynie niektóre elementy z tej dziedziny realizowane w szkole, skutkuje brakiem wystarczających kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chcę zapytać co powinna zawierać księga inwentarzowa:
- czy pomoce i wyposażenie zakupione w ramach projektu powinny być wpisane do ogólnej księgi czy powinna być założona dodatkowa księga na projekty ( księgowa mówi, że osobno i nie wpisywać cen tylko ilości)?
- czy zakupy poniżej 250 zł też powinny być w osobnej księdze (tak mówi księgowa)bez cen tylko ilości?
czy księga powinna być prowadzoną wg daty wpływu, czy nie jest to ważne?
Bardzo proszę o odpowiedź bo mam 3 księgi w szkole i wielki bałagan.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o opinię – czy poniższe zasady postępowania w trakcie corocznego przeglądu dokumentów z ZFŚS w szkole są prawidłowe:
a. dokumenty niezbędne do realizacji celów świadczeń socjalnych przechowujemy zgodnie z JRWA 5 lat (np. zaświadczenie lekarskie przy przyznawaniu zapomogi losowej z powodu choroby przewlekłej zwolnionej z podatku);
b. dokumenty nadmiarowe, jakie znalazły się w dokumentacji ZFŚS (np. faktury, PIT-y, decyzje z ZUS, dokumentacja medyczna):
• kserokopie – po sporządzeniu notatki zwracam wnioskodawcy, jeśli nie mogę tego zrobić – niszczę fizycznie,
• oryginały – jeśli nie mogę zwrócić – przechowuję 5 lat zgodnie z JRWA.
Inne Przeczytaj odpowiedź - Jak powinna brzmieć uchwała w sprawie rocznej klasyfikacji uczniów, którzy zdali egzamin poprawkowy?
- Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z zaleceniem realizacji nauczania w formie indywidualnej w odrębnym pomieszczeniu w szkole, włączenie ucznia w zajęcia z oddziałem klasowym zgodnie z zaleceniem lekarskim. Czy uczeń ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą oprócz 8 przyznanych godzin nauczania indywidualnego. Proszę podać podstawę prawną, która reguluje tę kwestię. Jest to uczeń klasy II gimnazjum.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy treść uchwał rady pedagogicznej może być zapisana w księdze protokółów rady, czy w odrębnej księdze uchwał a w księdze protokółów wpisywać tylko numer i nazwę uchwały?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe