Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o rozstrzygnięcie kwestii dotyczącej wysokości odprawy pośmiertnej zmarłego 03.05.19 r. dyrektora szkoły podstawowej, która jest uzależniona od okresu zatrudnienia u pracodawcy. W poprzednim świadectwie pracy wystawionym przez Urząd Miejski 31.08.2015 r., gdy Pani dyrektor przechodziła ze stanowiska dyrektora szkoły podstawowej na stanowisko dyrektora gimnazjum ma wyszczególnione okresy: - 01.09.1986 - 31.08.1990 - Szkoła Podstawowa X - 01.09.1990 - 31.08.2015 - Szkoła Podstawowa Y (ta sama JST), w tym okresie od 2007 r. pełniła tam funkcję dyrektora, a pracodawcą był wówczas Urząd Gminy. Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania na wniosek pracownika w związku z przejściem na stanowisko dyrektora gimnazjum w tej samej jednostce samorządu terytorialnego od 01.09.2015 r., Pracodawcą był burmistrz tej samej JST. Wysokość odprawy pośmiertnej powinna wynosić jednomiesięczne, trzymiesięczne czy sześciomiesięczne wynagrodzenie?
Pracodawcą nauczyciela jest szkoła, a nie jej organ prowadzący, co wprost wynika z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. Nie ma tutaj znaczenia okoliczność, że czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora (będącego pracownikiem szkoły) wykonuje organ prowadzący w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Wysokość odprawy pośmiertnej nie jest uzależniona od ogólnego stażu pracy, a od stażu u danego pracodawcy, czyli w konkretnej szkole – art. 93 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm. Ponieważ dyrektor przepracował mniej niż 10 lat od 1 września 2015 r., uprawnionym członkom rodziny przysługuje jednomiesięczna odprawa z art. 93 § 2 pkt 1 KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony w przedszkolu może żądać rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia z dniem złożenia podania? Dokładnie ujmując przynosi pismo 12 września i w tym samym dniu proponuje termin rozwiązania umowy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Właściciel przedszkola niepublicznego jako organ prowadzący zatrudniający na podstawie Kodeksu pracy, ustalił pensum specjalistów tj. logopedy, pedagoga specjalnego i psychologa jako 22 godziny w tygodniu. Uprzejmie proszę o informację jaki dokument tj. zarządzenie, uchwała, oświadczenie powinien przedstawić wizytatorowi w przypadku kontroli z KO aby potwierdzić, że pensum to 22 godziny a nie 40?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik zatrudniony z art. 15 ust. 1-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w szkole podlega prawu pracy jako nauczyciel czy jako pracownik administracji? Osoba rozpoczęła przygotowanie pedagogiczne, posiada pozostałe wymagane kwalifikacje do zajmowane stanowiska. Jak wygląda sytuacja z prawem do świadczenia urlopowego dla nauczycieli oraz ze średnią godzin ponadwymiarowych w przypadku wykorzystywania urlopu? Czy taki pracownik powinien być traktowany jako pracownik administracji i być księgowany na paragrafie 4010?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Awans zawodowy nauczyciela na stopień nauczyciela np. kontraktowego reguluje karta nauczyciela, jaka powinna być podstawa prawna dla nauczycieli zatrudnionych z kodeksu pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w bursie od 1987 jako wychowawca (30lat stażu). Od roku 2007 pracuje także w gimnazjum jako nauczyciel języka polskiego. We wszystkich zakładach pracy ma umowę zawartą na podstawie mianowania. W maju tego roku dyrektor bursy przedstawił nauczycielowi propozycję ograniczenia zatrudnienia do ½ etatu na podstawie art.22 ust 2 KN powołując się na fakt posiadania drugiego miejsca pracy. Jednocześnie wyznaczył termin dwóch dni na złożenie przez nauczyciela oświadczenia w tej sprawie. Nadmieniam, że nauczyciel ten jest nauczycielem dyplomowanym, wielokrotnie nagradzanym przez dyrektora i starostę, posiadającym pełne kwalifikacje do pracy w tej placówce, a dyrektor nigdy nie wnosił żadnych zastrzeżeń co do jego pracy. Nauczyciel jest zdyscyplinowany wykonujący w terminie wszystkie nałożone na niego zadania i sporadycznie korzysta ze zwolnień lekarskich, a jego absencja w pracy jest niższa niż innych pracowników. W związku z tym mam następujące pytania: 1. Czy dyrektor bursy miał prawo ograniczyć wymiar zatrudnienia temu nauczycielowi, powołując się tylko na fakt drugiego miejsca zatrudnienia, mimo iż w placówce pracują osoby z niższym stopniem awansu zawodowego (mianowani)i mniejszym stażem pracy(7lat)? 2. Czy kryterium posiadania drugiego miejsca zatrudnienia można uznać za wystarczające do ograniczenia wymiaru zatrudnienia? 3. Czy termin dwóch dni na złożenie oświadczenia jest terminem wystarczającym? 4. Czy jeżeli w następnym roku szkolnym nie zmieni się liczba grup młodzieży zamieszkującej w bursie to mają w tym przypadku zastosowanie przepisy art. 22 ust 2 KN. 5. Czy w wyniku ograniczenia zatrudnienia w bursie od 1.09.2016, nauczyciel może wskazać jako główne miejsce pracy gimnazjum i mieć tam naliczany dodatek za staż pracy?
W bursie nie ma jasno zdefiniowanych kryteriów zwalniania pracowników lub ograniczania im wymiaru zatrudnienia, a dyrektor zdefiniował to kryterium po konkretnego nauczyciela. Jednocześnie informuję, że pismo dostarczone nauczycielowi zatytułowane „Propozycja ograniczenia zatrudnienia” nie zawiera terminu w jakim ograniczenie miałoby miejsce, oraz nie zawiera możliwości odwołania się. Nie poinformowano także związków zawodowych.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe