Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szkoła, której jestem dyrektorem ma być od 1 września 2019 r. zlikwidowana. Jakie obowiązki ma dyrektor w czasie likwidacji placówki i jakich terminów musi dotrzymać? Jakie są podstawy prawne? Czy rada pedagogiczna podejmuje uchwały w tej powyższej sprawie?
Decyzję o likwidacji szkoły publicznej podejmuje organ prowadzący na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Art. 89 PO określa terminy i działania organu prowadzącego w związku z likwidacją szkoły, natomiast uchwała o likwidacji może nakładać na dyrektora obowiązki i terminy związane w szczególności ze zdaniem organowi prowadzącemu mienia szkoły i wszelkiej dokumentacji, a także ewentualnie odnośnie innych spraw związanych z zakończeniem działalności szkoły - np. sporządzeniem protokołów zdawczo - odbiorczych; dyrektor powinien więc zapoznać się z treścią uchwały organu prowadzącego. Na wniosek organu prowadzącego i w terminie wyznaczonym przez organ dyrektor powinien udostępnić organowi prowadzącemu dane adresowe uczniów i ich rodziców, w celu umożliwienia poinformowania przez organ prowadzący o zamiarze likwidacji placówki. W związku z likwidacją szkoły powinna zostać przeprowadzona na koniec roku szkolnego inwentaryzacja, jeśli obowiązek jej przeprowadzenia wynika z ww. uchwały lub polityki rachunkowości - art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2018 r., poz. 395.
W zakresie spraw pracowniczych, dyrektor powinien rozwiązać stosunki pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi z powodu likwidacji pracodawcy. Osobom, które obowiązują 3-miesięczne wypowiedzenia należy je doręczyć najpóźniej 31.05.2019 r.; 31.08.2019 r. należy wydać wszystkim pracownikom świadectwa pracy oraz wypłacić należności związane z zakończeniem stosunku pracy, a w szczególności odprawy - art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., art. 36 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm., art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2018 r., poz. 1969.
Kolegialne szkolne organy (rada szkoły i rada pedagogiczna) nie podejmują uchwał w sprawie likwidacji szkoły, ponieważ mają takich kompetencji stanowiących. Natomiast na zasadzie dobrowolności organy te mogą wydać niewiążące opinie odnoszące się pozytywnie albo negatywnie wobec likwidacji szkoły, które nie wpłyną one na proces likwidacji. Jako organy kolegialne, rady wydają opinie w formie uchwał - art. 70 ust. 2, art. 80 ust. 2 pkt 4 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole zajęcia dodatkowe z informatyki, dla zainteresowanych uczniów, mogą być organizowane w soboty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Międzyszkolny Klub Sportowy został zarejestrowany w 1976 roku. Miejsce prowadzenia działalności - podano adres SP. Prezes Klubu uważa, że ma prawo do nieograniczonego działania w szkole, wykorzystwać sprzęt szkolny (komputery, drukarkę, kserokopiarkę itp.) oraz dwa pomieszczenia. W dokumentach szkoły nie ma żadnych dokumentów, które określałyby zasady działania Klubu na terenie SP. Dotąd Prezes i Dyrektor SP to była ta sama osoba. Od września jest zmiana. Dyrektorem jest inna osoba. Jak to powinno być prawidłowo załatwione? Art. 56 UoSO znam, ale Prezes nie przyjmuje go do wiadomości. Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego (przygotowanie pedagogiczne zgodne z kierunkiem studiów), który ukończył jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia w specjalności psychologia kliniczna może pracować w przedszkolu na stanowisku psychologa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór dokumentu dotyczącego wypłacania bądź nie wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w czasie nauczania zdalnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor zatrudniony w przedszkolu niepublicznym będący jednocześnie organem prowadzącym może zatrudnić dodatkowo dwóch zastępców (jednego pedagogicznego oraz drugiego zarządzającego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe