Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (w tym przypadku języka niemieckiego) do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
Natomiast jeżeli uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, to zwolnienie może nastąpić na podstawie tego orzeczenia i w tej sytuacji uczeń ten nie potrzebuje dodatkowo opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania (także na świadectwie) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z art. 44zr. ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) przepisów o ocenianiu nie stosuje się tylko do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim zatem oceniamy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim kierując się ustaleniami zawartymi w przygotowanym dla tego ucznia indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET). Na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy o systemie oświaty IPET-u nie wpisujemy do szkolnego zestawu programów nauczania.
Zgodnie z zapisem w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 z późn. zm.) jeżeli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. W rozporządzeniu ustalono, że zajęcia z techniki odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) wynika, że w szkole podstawowej ogólnodostępnej, w której kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm (tak jak uczeń wskazany w pytaniu), w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo (mając na uwadze realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia):
1) nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub
2) specjalistę, lub
3) pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- We wrześniu 2022 r. zgłosiliśmy do starostwa powiatowego chęć utworzenia szkoły ponadpodstawowej – liceum mistrzostwa sportowego z dniem 1 września 2023 r. 20 grudnia 2022 r. dostaliśmy zgodę na otwarcie szkoły od kuratorium oświaty (z dniem 1 września 2023 r.), 28 grudnia 2022 r. zgoda została zarejestrowania w SIO. Z ust urzędnika powiatowego usłyszeliśmy, że możemy nie dostać zwrotu subwencji za 4 miesiące funkcjonowania szkoły (wrzesień – grudzień 2023 r.) w 2023 roku. Jednocześnie poinformowano nas, że pod znakiem zapytania stoi zwrot subwencji za 2023 r. w pierwszym kwartale 2024 r. Bardzo proszę o wyjaśnienie czy należy nam się subwencja za działalność szkoły (4 miesiące roku 2023)? Jakie szczegółowe przepisy to regulują, gdyż powiat jako organ prowadzący zwodzi nas z odpowiedzią popartą prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zadania należą do dyrektora szkoły w ramach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole szkolno-przedszkolnym mamy oddziały przedszkolne, żłobek. Nauczyciele tam pracujący są placówką nieferyjną. Czy to oznacza, że tygodniowo muszą pracować 40 godz. tygodniowo? Czy jeżeli jedna z pań przychodzi do pracy jakby na pierwszą i drugą zmianę za chorą koleżankę, to ma godziny nadliczbowe? A jak wygląda sytuacja, gdy obie nauczycielki z oddziałów przedszkolnych razem jadą na wycieczkę? Czy mają godziny nadliczbowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu można korzystać z zakupionych przez rodziców podręczników, kart pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nową podstawą programową) tygodniowy wymiar godzin może być wyższy, niż wynika to z rozporządzenia (np. w kl. I - powyżej 30 h, w kl. II - powyżej 32 h i w kl. III - powyżej 29 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe