Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W grupie 6 latków mam dwoje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z zaleceniem zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. Czy mogę zatrudnić 1 nauczyciela wspomagającego? Czy można mu rozszerzyć etat, przydzielając nadgodziny stałe np. 5 godz.? Czy jest podstawa prawna ile dzieci może podlegać pod 1 nauczyciela wspomagającego?
Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nauczyciele wspomagający:
1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, zwanym dalej "programem";
2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzą zajęcia.
W przypadku szkoły jej dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez nauczycieli wspomagających lub w których ci nauczyciele uczestniczą. Wobec powyższego w opisanej w pytaniu sytuacji może być zatrudniony jeden nauczyciel wspomagający, o ile posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego uczniów z określonymi niepełnosprawnościami, a także jeżeli wyznaczone przez dyrektora zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie dla każdego z niepełnosprawnych uczniów, będą się odbywały w innym czasie (nauczyciel ten nie może bowiem realizować zajęć oraz zintegrowanych działań dla dwóch uczniów w tym samym czasie).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel matematyki wracający z urlopu bezpłatnego (praca w kuratorium) ma wrócić do pracy na stanowisko n-la matematyki, czy może mieć np. edukację wczesnoszkolną (do której ma też kwalifikacje), i czy musi wrócić na pełen etat?
- Nauczyciel dyplomowany z dniem 31.08.2012 r. odchodzi na emeryturę. W roku szkolnym 2011/2012 miał ograniczenie etatu do 0,5 ze względu na zmniejszoną liczbę oddziałów w szkole (szkoła w trakcie likwidacji). Proszę odpowiedzieć, czy odprawę emerytalną należy wypłacić od całego etatu (tak była zawarta umowa), czy od 0,5 etatu (taki etat miał w roku szkolnym 2011/2012), gdyż w KN art. 87.1 jest zapis, że przyznaje się odprawę emerytalną w wysokości 2-miesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce udzielono urlopu dla poratowania zdrowia na okres 1 września 2017 r. - 31 sierpnia 2018 r. (na tzw. starych zasadach). Proszę o informację czy po powrocie z urlopu dla poratowania zdrowia należy udzielić nauczycielce uzupełniającego urlopu wypoczynkowego, zgodnie z obowiązującymi obecnie zapisami art. 66 ust. 1 i art. 66a ust 1 Karty Nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem kobietą. Mam 63 lata, jestem zatrudniona poprzez mianowanie, nabyłam prawo do emerytury. Czy dyrektor może mnie zwolnić? Jeżeli tak - to na jakiej podstawie (nie mam żadnych negatywnych ocen itp). Gdybym chciała rozwiązać umowę o pracę, to jaką otrzymałabym odprawę? W jaki sposób najkorzystniej dla mnie rozstać sie z zakładem pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania po powrocie z urlopu dla poratowania zdrowia musi mieć takie same warunki pracy jak przed, nawet wówczas kiedy nastąpiły w szkole zmiany organizacyjne, np. zmniejszenie liczby oddziałów?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe