Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Proszę o informację, jak często należy aktualizowac regulamin pracy, jakie przesłanki do tego obligują? Jak mogę ocenić, czy posiadany regulamin jest aktualny?
Regulamin pracy tworzy się na podstawie art. 104 Kodeksu pracy.
Jest to dokument, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Art. 1041. § 1. Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
3) (skreślony),
4) porę nocną,
5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
7a) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
§ 2. Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Aktualizacja regulaminu pracy następuje jedynie wówczas, gdy zmienia się porządek pracy u danego pracodawcy, np. miejsce wypłaty wynagrodzenia (zlikwidowano kasę i wypłata będzie dokonywana tylko na konto osobiste) albo zmieniają się przepisy prawa pracy, np. wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom.
Aby sprawdzić, czy posiadany regulamin jest aktualny, należy sprawdzić czy zawiera co najmniej wymienione w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników oraz czy zapisy te są zgodne z aktualnym stanem prawnym (z obecnie obowiązującymi przepisami prawa pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, wychowawczyni kl. 3 zatrudniona na czas nieokreślony 18/18 etatu, ponad 30 lat pracy, umowa poprzez mianowanie ma zaplanowane w arkuszu organizacyjnym na przyszły rok szkolny 18/26 etatu w świetlicy szkolnej. Z rozmowy z nauczycielką wiem, że nie wyrazi zgody na zmiany i będzie chciała skorzystać ze świadczenia przedemerytalnego. Proszę o poradę jakie świadczenia należą się nauczycielce w związku z rozwiązaniem stosunku pracy, jakie powinnam zachować procedury i proszę o wzór druku rozwiązania umowy.Poproszę o podstawę prawną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Za ile dni należy wypłacić ekwiwalent za urlop nauczycielowi - logopedzie, zatrudnionemu na podstawie umowy o prace na czas określony od 20 lutego 2015 do 26 czerwca 2015 w wymiarze 1/25 godz tygodniowo?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany był zatrudniony na 0,5 etatu jako pedagog terapeuta. Chcę od nowego roku szkolnego zaproponować pełny etat na stanowisku nauczyciela rewalidacji indywidualnej. Przy pomocy jakiego dokumentu mam tego dokonać, poprzez porozumienie, aneks, oraz w jaki sposób? Zaznaczam, że 31 maja nauczyciel wyraził zgodę na przedstawioną propozycję.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole pracuje trzech nauczycieli tego samego przedmiotu. Dwoje podlega ochronie ze względu na pełnioną funkcję związkową, jedna podlega ochronie przedemerytalnej. Ponieważ maleje liczba oddziałów, muszę zwolnić jedną z tych osób. Wspomniani nauczyciele pracują w porównywalny sposób, są dyplomowani, mają kwalifikacje do nauczania dwóch przedmiotów. Czy w takiej sytuacji mogę zastosować kryterium stażu pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 stycznia br. urlop wypoczynkowy nauczycieli sprawujących funkcję dyrektora szkoły wynosi 35 dni. Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie w jakim czasie można udzielić ww. urlopu, czy mogą to być:
- ferie zimowe?
- ferie letnie?
- dni, które są dniami wolnymi (tzw. dni dyrektorskie)?
- dni, które są dniami "administracyjnymi" np. wicedyrektorów?
- itp.
Czy są jakieś wyłączenia konkretnych dni, okresów czasu, gdzie urlop wypoczynkowy nie może się łączyć np. z wakacjami lub innymi terminami?
Proszę o interpretację, gdyż nigdzie wprost przepisy nie wyznaczają konkretnego terminu wykorzystywania urlopu przez ww. osoby, a do planu urlopów taka informacja jest niezbędna.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe