Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam serdecznie. Ostatnie zmiany w statucie szkoły były wprowadzone w styczniu 2010r.Były to zmiany o obowiązku szkolnym, obowiązkach rodziców o informowaniu dyrektora o spełnianiu obowiązku szkolnego do 30 września. Prawdopodobnie mam duże zaległości, proszę więc o pomoc.
W zależności od tego, jakiej szkoły pytanie dotyczy: podstawowej gimnazjum, czy ponadgimnzjalnej - zmian można dokonać na podstawie następujących aktów prawnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych - uczniowie z gimnazjów będą brać udział w realizacji projektów edukacyjnych.
„§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na
celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem róŜnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści
nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela
i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego
realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5) Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum
w porozumieniu z radą pedagogiczną".
Rozporzadzenie MEN z dnia 24.08.2010 r. zmieniajace rozporzadzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalnosci wychowawczej i opiekunczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. Nr 156, poz. 1047), m. in.:
1. Obowiazkowe wpisywanie numeru PESEL w dokumentacji szkolnej: ksiedze uczniów, ksiedze wychowanków, ksiedze ewidencji dzieci /młodzie¿y.
2. Sposób prowadzenia dokumentacji zajęć świetlicy.
3. Przewidziano uproszczenie sposobu dokumentowania zajęć i czynności wspomnianych w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN.
Pakiet rozporządzeń z 17.11.2010 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oczywiście statuty szkół zawierają zapisy o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która przecież w szkołach do tej pory także funkcjonowała (nieco na innych zasadach), zatem nie zawsze jest potrzebna zmiana zapisów statutowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki,
a w przypadku szkół lub placówek, w których rada nie została powołana, rady
pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę
warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może, w danym
roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
w wymiarze dla:
1) szkół podstawowych, zasadniczych szkół zawodowych, szkół policealnych oraz
placówek kształcenia praktycznego i placówek kształcenia ustawicznego – do 6 dni,
2) gimnazjów – do 8 dni,
3) liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, liceów uzupełniających,
techników i techników uzupełniających – do 10 dni.
2. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 1, mogą być ustalone:
1) w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio:
a) sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,
b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
c) egzamin maturalny,
d) etap pisemny egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
2) w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone
w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych,
3) w inne dni, jeŜeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub
potrzebami społeczności lokalnej.
3. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 30 września, informuje
nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym
roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
o których mowa w ust. 1.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych na podstawie ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, moŜe, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznowychowawczych,
pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
§ 6a. 1. W dniach, o których mowa w § 5 ust. 1, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w dniach, o których mowa w § 5 ust. 1.
W w/w Rozporządzeniu są wymienione nowe kompetencje organów szkoły, organizację pracy, zatem te informacje należy wnieść do statutu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 3. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5-9.
Podsumowując: nie każda zmiana rozporządzenia obliguje szkołę do wnoszenia zmian. Zmiany są konieczne wtedy, gdy dotyczą kompetencji organów szkoły, spraw organizacyjnych oraz wówczas, gdy jest wyraźne wskazanie do zmian, np: "dyrektorzy szkół/szkoły dostosują statuty w terminie do...".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Procedura tworzenia i realizacji programu wychowawczego w szkole
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 września objęłam stanowisko wicedyrektora publicznego przedszkola. Czy mogłabym poprosić o dokumenty obowiązujące w takiej placówce oraz jakie uchwały i zarządzenia należy podjąć w miesiącu wrześniu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakikolwiek przepis stanowiący jak długo należy przetrzymywać dokumentację rekrutacyjną, związana z naborem do szkoły? Chodzi mi o szkołę dla dorosłych, o ile to w ogóle ma jakieś znaczenie. Chodzi mi o samo zgłoszenie kandydata, ewentualne badania lekarskie, dokumentację z poprzednich etapów edukacji etc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Do kiedy należy opracować regulamin oceny pracy nauczyciela? Czy należy w tej sprawie podjąć uchwałę Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe