Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na podstawie nowego rozporządzenia o kwalifikacjach przedmiotu EDB może uczyć osoba po studiach podyplomowych z BHP?
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, posiada osoba, która ukończyła:
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
• studia II stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku (specjalności) innym niż wymienione powyżej i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeżeli chodzi o przygotowanie pedagogiczne to § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że jest to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Jeżeli dyrektor szkoły uznaje, na podstawie przedstawionych dokumentów, że nauczyciel spełnia wymagania kwalifikacyjne, to w tym zakresie sam podejmuje decyzję.
W przypadku edukacji dla bezpieczeństwa problematyczna może okazać się realizacja przez nauczyciela zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Wymagane są od nauczyciela w tym zakresie dodatkowe kwalifikacje określone w art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 882). Niezbędne jest ukończenie szkolenia, zorganizowanego na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz.U. z 2009 r. Nr 139, poz. 1132).
Można to ominąć w ten sposób, że zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy mogą być realizowane z udziałem: lekarzy systemu, pielęgniarek systemu lub ratowników medycznych. W zajęciach tych wymagany jest oczywiście udział nauczyciela.
Podkreślić należy, że to dyrektor szkoły jako pracodawca zawsze ocenia fakt posiadania lub nie przez nauczyciela kwalifikacji. Jeżeli ma w tym względzie wątpliwości to powinien zwrócić się z odpowiednim zapytaniem do właściwego Kuratorium Oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wicedyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego musi mieć ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą?
- Czy w świetle znowelizowanych przepisów i ciągłych zmian wychowawcą klasy może być nauczyciel, który uczy katechezy? Dodam że ten nauczyciel uczy w szkole również WDŻ, plastyki, muzyki i jest bibliotekarzem.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na stanowisku wychowawcy w bursie może być zatrudniona osoba, która ukończyła studia I stopnia specjalność - pedagogika opiekuńczo-wychowawcza?
- Czy nauczyciel, mający:
-dyplom ukończenia studiów wyższych zawodowych (3-letnich) na kierunku ochrona środowiska,
-dyplom ukończenia studiów magisterskich uzupełniających (2-letnich) na kierunku biologii środowiska,
-zaświadczenie uzyskania kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej, gdzie dydaktyką przedmiotowa były: biologia, chemia i przyroda (razem 120 h wykładów i ćwiczeń) może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela chemii w szkole podstawowej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zaliczania zakończonych okresów zatrudnienia do dodatkowego miejsca zatrudnienia w sytuacji, gdy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy – chodzi o interpretację § 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Sytuacja jest następująca:
Nauczyciel pracuje w szkole A w pełnym wymiarze czasu pracy (podstawowe miejsce zatrudnienia) oraz w szkole B w niepełnym wymiarze (dodatkowe miejsce zatrudnienia). Czy do dodatkowego miejsca zatrudnienia można zaliczyć okresy zatrudnienia w szkole C? Okresy zatrudnienia w szkole C nie są zaliczone do stażu pracy w szkole A, jednak okres ten dubluje się z innym okresem zatrudnienia w szkole D, który to został zaliczony do stażu pracy w szkole A. Jaka jest zasada ustalania stażu pracy w dodatkowym miejscu zatrudnienia? Czy można do niego zaliczyć inne dodatkowe okresy zatrudnienia, czy jednak każde dodatkowe miejsce zatrudnienia należy traktować odrębnie? Mam tutaj na myśli sytuację, kiedy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym etacie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe