Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Zeszyty obserwacji dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną powinny być prowadzone codziennie? Czy w momencie zaobserwowania zmian lub jakieś aktywności?
Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z dnia 7 maja 2013 r. poz 529) nie reguluje kwestii częstotliwości wpisów dokonywanych w Zeszycie Obserwacji. W § 12. ust 3 pkt 2-3 określa tylko, co powinno być w dokumencie notowane. Zatem decyzję w tej sprawie powinien podjąć dyrektor szkoły. W praktyce stosuje się najczęściej wpisy w cyklu tygodniowym. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by wpisów dokonywać codziennie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka odbywa nauczanie indywidualne w domu ucznia (zapis z Orzeczenia), a de facto w domu dziadków ucznia, gdzie uczeń naprawdę mieszka. Adres dziadków nie jest adresem rejonowym. Uczeń ma zdiagnozowany ZA, zaburzenia zachowania (opozycyjno - buntownicze), zaburzenia funkcjonowania emocjonalno - społecznego, astmę oskrzelową. Chłopiec bardzo źle funkcjonuje. Otaczający świat i ludzi traktuje w kategoriach tylko zła. Nauczycielom trudno pracuje się w takiej atmosferze. Aktualnie pojawiają się oskarżenia wobec nauczycieli, że krzyczą, są niesprawiedliwi w ocenianiu chłopca, że nauczycielka uderzyła go. Nie jest to wg nauczycieli prawdą a mama twierdzi, że wierzy synowi. Nauczyciele postanowili nagrywać lekcje z chłopcem jako dowód na obronę własną. Czy mają do tego prawo?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
Proszę o poradę w sprawie księgozbioru byłego gimnazjum.
W związku z włączeniem gimnazjum do szkoły podstawowej otrzymaliśmy z Urzędu Miejskiego protokół przekazania środka trwałego dotyczący zbiorów bibliotecznych byłego gimnazjum.
Proszę o informację, w jaki sposób powinno nastąpić wpisanie tych pozycji do księgozbioru szkoły podstawowej. Czy wszystkie pozycje powinny najpierw zostać wykreślone z księgozbioru gimnazjum, a następnie wpisane do księgozbioru SP? Nie możemy ich wpisać z obecnymi numerami, ponieważ numery będą się dublowały. Czy pozycje, które nie będą nam przydatne możemy zlikwidować? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Czy poprzez powołanie komisji likwidacyjnej?
Z poważaniem
dyrektor szkoły
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam informację z urzędu miasta, że od lipca zostanie zmniejszona dotacja (i oczywiście z takimi zmianami się liczymy zawsze), ale dalsza wiadomość informuje, że od października ta kwota ulegnie znacznemu pomniejszeniu. Ja jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole i pobieram dotację z Urzędu miasta. Poprosiłam o wyjaśnienie, z jakiego powodu i do jakiej kwoty spadła kwota utrzymania dziecka w placówce publicznej. W odpowiedzi otrzymałam informację, że dotychczasowa kwota dotacji była wysoka, ponieważ był zaplanowany remont dużego przedszkola. Remont został wykonany, a inne nie są planowane, więc na oświatę przekazują mniejszą część budżetu. Moje pytanie, czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Organ prowadzący publiczne przedszkole zaplanował budowę klatki schodowej, więc na dany rok przeliczył zapotrzebowanie finansowe i przełożył to na koszt utrzymania dziecka w przedszkolu dając dużą dotację. Gdy plan został zrealizowany koszty utrzymania dziecka spadają i to znacznie, bo nie ma tak ogromnych inwestycji. Jednak jak to się ma do moich kosztów utrzymania dziecka, przecież one się nie zmieniły i otwierając przedszkole nie mogłam przewidzieć znaczącego spadku dotacji. Czy na tak duże inwestycje organ prowadzący nie może pozyskiwać środków bezpośrednio na ten cel, a nie przeliczać je na koszt utrzymania dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wolontariat w przedszkolu. Mam możliwość przyjęcia wolontariuszki do przedszkola z Singapuru przez fudację Aiesec. Proszę mi powiedzieć, co w tym przypadku mam zapewnić wolontariuszce (jestem przedszkolem samorządowym). Jak to wygląda od strony prawnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe