Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak prawidłowo nazwać zajęcia rewalidacyjne czy wpisujemy tak jak jest w orzeczeniu np. zajęcia z logopedą czy zgodnie z rozporządzeniem zajęcia korygujące wadę wymowy?
W pytaniu w ogóle nie podano, w jakiej dokumentacji mają zostać odnotowane zajęcia oraz w jakim celu, a więc niemożliwe jest udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na zbyt ogólne pytanie, jak prawidłowo nazwać zajęcia rewalidacyjne. Sformułowanie zajęcia rewalidacyjne jest szerokie i dotyczy wszystkich zajęć mających przywracać sprawność, w tym zajęć z logopedą oraz m.in. zajęć korygujących wadę wymowy. Zajęcia logopedyczne (z logopedą), jak wskazano w orzeczeniu poradni, ogólnie określają rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych przez określonego specjalistę (w tym przypadku przez logopedę). Z kolei zajęcia korygujące wady wymowy są określonego rodzaju zajęciami rewalidacyjnymi prowadzonymi przez logopedę, zgodnie z potrzebami danego ucznia. Na podstawie § 25 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280) do zadań logopedy należy w szczególności prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń. Przykładowo, gdy na etapie opracowywania indywidualnego programu terapeutyczno-edukacyjnego zespół oceni, że dla ucznia powinny być prowadzone zajęcia rewalidacyjne z logopedą (co zostało wskazane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego), w treści programu wśród zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia należałoby już sprecyzować rodzaj tych zajęć np. jako zajęcia korygujące wady wymowy (§ 6 ust. 1 pkt 2 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły Prywatnej prowadzonej przez Spółkę Rodzinną. W spółce stworzone jest stanowisko "Dyrektora Generalnego" tej Spółki..." Jest to żona Wiceprezesa- zarządzającego Szkołą i Spółką. Ta Pani nie ma żadnych udziałów w Spółce i nie jest członkiem Zarządu. W/w Osoba zażądała ode mnie segregatora z podstawowymi dokumentami szkoły typu : Plan Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły na rok szkolny 2016/2017; Plan Pracy Szkoły na ten rok; liczne regulaminy, Arkusz Organizacji Pracy Szkoły itp. Choć minął tydzień - w/w Osoba przetrzymuje wymienione dokumenty w swoim domu. Co mogę zrobić, by zmusić ją do zwrócenia w/w dokumentacji do Szkoły ? Na jakie przepisy się powołać ? Tworzę teraz sprawozdania z wielu tych dokumentów - i nie mam do nich dostępu, gdyż są przetrzymywane w prywatnym domu. Udostępniając je w/w Osobie - nie wiedziałam, że trafią do domu prywatnego i będę miała problem z ich odzyskaniem. Co mogę zrobić - by nie ponosić także konsekwencji odnośnie przechowywania dokumentacji szkoły - wszak Organ Prowadzący - może ich zażądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu integracyjnym, do którego uczęszcza 6 dzieci z orzeczeniami w tym autyzm i niepełnosprawności sprzężone, zatrudniliśmy dwoje nauczycieli wspomagających, terapeutę oraz logopedę i pomoc nauczyciela, która posiada kwalifikacje nauczycielskie. Terapeuta i logopeda prowadzą tylko terapie indywidualne. Czy w związku z powyższym możemy zatrudnić dodatkowo i rozliczyć z dotacji na kształcenie specjalne pomoc nauczyciela bez kwalifikacji nauczycielskich, ale posiadającą uprawnienia do prowadzenia zajęć tj. ruch rozwijający czy terapia jedzenia, które też są wskazane w orzeczeniu? Osoba ta prócz prowadzenia ww. terapii pomagałaby nauczycielowi w ciągu całego dnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o najnowszą i najaktualniejszą podstawę prawną do funkcjonowania biblioteki szkolnej. Co ile lat w szkole powinno być skontrum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w publicznej szkole policealnej słuchacz z Ukrainy musi mieć ukończone 18 lat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: "Czy uczeń, który będzie spełniał w przyszłym roku szkolnym obowiązek szkolny poza szkołą (kl. V), musi zdawać egzaminy klasyfikacyjne na koniec roku, czy również na półrocze?" Proszę o dokładną podstawę prawną. Zapisy w rozporządzeniu nie są dla mnie jasne. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe