Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Porady eksperta
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole środa 15 kwietnia po świętach była zaplanowana jako dzień wolny z dni dodatkowych. Czy w zaistniałej sytuacji zdalnego nauczania nadal możemy potraktować ten dzień jak dzień wolny od zajęć edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy należy podjąć uchwałę rady pedagogicznej opiniującą przedmioty na poziomie rozszerzonym?
Czy uchwały numerujemy w okresie roku szkolnego czy kalendarzowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć. Pracownikowi poradni obcięto wynagrodzenie za czas, w którym nie przyjmowano klientów, ponieważ nie było to możliwe. W rozporządzeniu MEN z 11 marca poradnie nie były wskazane jako placówki, którym ma zostać ograniczona praca. Ograniczenie takie, za zgodą OP zostało wprowadzone w powołaniu się na przepisy o BHP. W okresie od 16 do 25 marca pracownicy pracowali zdalnie oraz w systemie stacjonarnym tzn. 2 dni w placówce i 3 dni w domu. Pracownik otrzymał zakres zadań, w dokumentacji miał odnotowywać jakie działania w danym dniu podejmował. Od 25 marca do 10 kwietnia również świadczona jest praca zdalna w wymiarze takim jak wynika z pensum tygodniowego - 1 dzień w placówce (telefoniczne porady- teleporady) oraz reszta dni w ustalonych godzinach w domu w taki sposób, aby wypracować 20h pensum tygodniowego. Proszę o informację, jakie przepisy rozporządzenia uzasadniają obcięcie dodatków za warunki nauczycielom zatrudnionym w poradni? Jak to się dzieje, że jeden OP wypłaca całość, a inny pomniejsza. Praca pracownika nie była gotowością do świadczenia pracy, pracownik został zobowiązany do stawiania się w poradni oraz wykonywania określonych w tym czasie obowiązków. Za czas pozostawania w gotowości przysługuje podstawa bez dodatków, ale jeśli pracownik fizycznie stawia się w pracy na polecenie pracodawcy i wykonuje zlecone przez niego zadania, to nie pozostaje już w gotowości, ale świadczy pracę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób zaopiniować arkusz organizacyjny szkoły? Czy rozesłać arkusz wszystkim nauczycielom? W jaki sposób poprosić o opinię związków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko ur. w 2014 r. może być odroczone i zostać rok dłużej w przedszkolu? Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję. Czy w zerówce będzie przysługiwała mu pomoc nauczyciela? W zaleceniach zapisane jest stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako wicedyrektor szkoły mam ustalone pensum 10 godz.tygodniowo: 2 godz zdw, 8 godzin zajęć świetlicowych. Czy w związku z tym powinnam mieć liczone łączne pensum i pracować więcej godz. niż 10? Takie rozwiązanie proponuje organ prowadzący.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnej sytuacji zdalnego nauczania, organ prowadzący może odmówić wypłacenia godzin ponadwymiarowych? Chcę nadmienić, że prowadzony jest dziennik elektroniczny i wszystkie godziny ponadwymiarowe są odnotowane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie czynności i kroki powinny być podjęte przez dyrektora w chwili rozwiązania klasy sportowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie na jakiej podstawie można wypłacić godziny ponadwymiarowe w okresie zdalnego kształcenia? Komu wypłacić? Wszystkim czy tylko niektórym? Nauczyciel matematyk ma o wiele więcej do przygotowania niż nauczyciel wychowania fizycznego i co w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w obecnej sytuacji, kształcenia na odległość, dokumentować realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jeśli nauczyciele nie przebywają w placówce, tylko w swoich domach, czy powinni otrzymać dzienniki i prowadzić w nich wpisy? Rodzice otrzymują od wychowawców poszczególnych grup propozycje aktywności do realizacji z dziećmi w domu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z uruchomieniem w szkole od 25 marca zdalnego nauczania należy się nauczycielowi wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura zmiany kategorii przedszkola z ogólnodostępnego na terapeutyczne? Czy są limity jeśli chodzi o liczebność dzieci z autyzmem na jedną grupę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń na egzaminie klasyfikacyjnym - ustnym zaczął używać telefonu komórkowego (wcześniej był poinformowany przez komisję o zakazie używania tel. komórkowego oraz został poproszony o odłożenie tel. na biurko ). Podczas egz. ustnego uczeń telefon zabrał i zaczął korzystać z niego. Komisja egzamin przerwała i dyrektor egzamin unieważnił. Pytanie brzmi czy uczeń ma prawo do odwołania się? Czy należy mu się powtórzenie egzaminu klasyfikacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pan Minister w nowym rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wskazał,że dyrektor szkoły musi ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Jak to zrobić w praktyce? Dużo dyrektorów ma z tym problem. Jedni kopiują dosłownie plan lekcji obowiązujący przed zawieszeniem zajęć, inni układają nowe plany. Czy jest w tym wszystkim jakiś złoty środek? Ile przeznaczyć tych godzin na poszczególne zajęcia w tygodniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
PORADY PRAWNE
Harmonogram aktualizacji
serwisu
TERMINARZ