Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wyglądają kwestie prawne i ustalenia, jeśli obsługę finansową szkoły prowadzi inna szkoła?
Obsługę finansową małej szkoły wiejskiej prowadzi inna szkoła na podstawie uchwały gminy. Czy należy zawrzeć porozumienie w tej kwestii z dyrektorem drugiej szkoły? Jeśli tak, co powinno zawierać niniejsze porozumienie? Czy porozumienie należy uwzględnić w dokumentacji kontroli zarządczej?
Między dyrektorem szkoły i jednostką obsługi finansowej powinien być podpisany dokument precyzyjnie określający zasady współpracy, w tym zasady i terminy przekazywania informacji i dokumentów. Będzie on stanowił element dokumentacji kontroli zarządczej w szkole, ale nie musi być oznaczony jako powiązany z kontrolą zarządczą, aby stanowić część jej systemu.
Wszystkie procedury, instrukcje i inne dokumenty wewnętrzne szkoły stanowią dokumentację kontroli zarządczej, również te, które wdrożono przed jej wprowadzeniem do porządku prawnego.
Czynności w zakresie obsługi finansowej
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty (dalej: u.s.o.) organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego należy między innymi zapewnienie szkole obsługi finansowej.
Na obsługę finansową, zgodnie ze wskazanymi przez u.s.o. przepisami ustawy o rachunkowości, składają się następujące czynności:
• gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
• w oparciu o dowody księgowe prowadzenie ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
• okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
• sporządzanie sprawozdań finansowych.
Za obsługe finansową może być odpowiedzialna odrębna lub wspólna placówkom jednostka obsługi
Aby wypełnić te zadania, organ prowadzący może stworzyć jednostkę obsługi ekonomiczno-administracyjnej podległych mu szkół i placówek lub zorganizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9 u.s.o.).
Środki finansowe pozostają w dyspozycji dyrektora
Należy pamiętać, że w takim przypadku, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 5 u.s.o., dyrektor szkoły nadal dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
Dyrektor odpowiada za kontrolę zarządczą
Na podstawie art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych dyrektor szkoły jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiada za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, która powinna prowadzić m.in. do:
• zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
• wiarygodności sporządzanych sprawozdań;
• efektywnej i skutecznej wymiany informacji z podmiotami mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań przez szkołę.
Dyrektor nadzoruje realizację zadań finansowo-gospodarczych kontroli zarządczej
Jednocześnie zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych dyrektor powinien zapewnić istnienie mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych, które będą zapewniać:
• rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych;
• zatwierdzanie operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione;
• podział kluczowych obowiązków;
• weryfikację operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób wprowadzić zmiany do regulaminu wycieczek szkolnych? Czy wprowadzenie regulaminu wycieczek lub wprowadzanie zmian do już istniejącego regulaminu wymaga wydania przez dyrektora zarządzenia? Czy podstawą prawną takiego regulaminu jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, czy są nią wszystkie rozporządzenia, na podstawie których powstał regulamin?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W ramach ekwiwalentu zakupiłam pracownikom (nauczyciele oraz obsługa) wodę mineralną , księgowa odmówiła zapłacenie faktury twierdząc iż "to nie lato i upały'. Czy ma rację? Jeżeli tak to faktycznie kiedy można dokonać takiego zakupu ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Podczas zajęć rekreacyjnych z nauczycielami (siatkówka) na szkolnej sali gimnastycznej dyrektor zerwał ścięgno Achillesa. Zdarzenie odbyło się bez udziału osób trzecich - złe stąpnięcie. Jak traktować ten wypadek: w domu, w drodze do pracy czy też w pracy? Proszę o podstawę prawną.
- Mam pytanie dotyczące wykazywania wydatków i dotacji w SIO. Prowadzę szkołę niepubliczną jako osoba fizyczna oraz punkt przedszkolny (jest to jedna grupa 3-4 latków) przy tej placówce. Utrzymujemy się wyłącznie z subwencji oświatowej. Gmina przekazuje nam dotację w jednej kwocie łącznie na szkołę oraz na punkt przedszkolny na rachunek szkolny. Ponadto wszystkie wydatki są rozliczane łącznie zgodnie z wymogiem gminy. Wszyscy pracownicy również mają umowy podpisane z Niepubliczną Szkołą Podstawową w Leśnej, w ramach których wykonują pracę zarówno w szkole jak i w punkcie przedszkolnym. Mamy jednak odrębne SIO dla szkoły oraz dla punktu przedszkolnego. Dotychczas według informacji telefonicznych wprowadzaliśmy w poprzednim SIO wszystkie wydatki łącznie z punktem przedszkolnym w szkole, natomiast w SIO w punkcie przedszkolnym - pozycje zerowe. W punkcie przedszkolnym wykazywaliśmy jedynie wyodrębnione godziny nauczycieli, którzy oprócz szkoły mieli zajęcia również w punkcie przedszkolnym.Czy nadal powinniśmy tak postępować w przypadku aktualnego SIO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w naszej szkole na pół etatu. Nasza szkoła nie jest jego podstawowym miejscem pracy. Na całym etacie pracuje w innej szkole. W regulaminie ZFŚS przyjęto, iż całość świadczeń z podziałem na kryterium dochodowe otrzymują pracownicy, których szkoła jest podstawowym miejscem pracy. Natomiast pracownicy, których szkoła jest dodatkowym miejscem pracy świadczenia otrzymują proporcjonalnie do etatu i do kryterium dochodowego, gdyż całe świadczenia otrzymują w macierzystej szkole. Czy taki zapis jest słuszny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe