Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wyglądają kwestie prawne i ustalenia, jeśli obsługę finansową szkoły prowadzi inna szkoła?
Obsługę finansową małej szkoły wiejskiej prowadzi inna szkoła na podstawie uchwały gminy. Czy należy zawrzeć porozumienie w tej kwestii z dyrektorem drugiej szkoły? Jeśli tak, co powinno zawierać niniejsze porozumienie? Czy porozumienie należy uwzględnić w dokumentacji kontroli zarządczej?
Między dyrektorem szkoły i jednostką obsługi finansowej powinien być podpisany dokument precyzyjnie określający zasady współpracy, w tym zasady i terminy przekazywania informacji i dokumentów. Będzie on stanowił element dokumentacji kontroli zarządczej w szkole, ale nie musi być oznaczony jako powiązany z kontrolą zarządczą, aby stanowić część jej systemu.
Wszystkie procedury, instrukcje i inne dokumenty wewnętrzne szkoły stanowią dokumentację kontroli zarządczej, również te, które wdrożono przed jej wprowadzeniem do porządku prawnego.
Czynności w zakresie obsługi finansowej
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty (dalej: u.s.o.) organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego należy między innymi zapewnienie szkole obsługi finansowej.
Na obsługę finansową, zgodnie ze wskazanymi przez u.s.o. przepisami ustawy o rachunkowości, składają się następujące czynności:
• gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
• w oparciu o dowody księgowe prowadzenie ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
• okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
• sporządzanie sprawozdań finansowych.
Za obsługe finansową może być odpowiedzialna odrębna lub wspólna placówkom jednostka obsługi
Aby wypełnić te zadania, organ prowadzący może stworzyć jednostkę obsługi ekonomiczno-administracyjnej podległych mu szkół i placówek lub zorganizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9 u.s.o.).
Środki finansowe pozostają w dyspozycji dyrektora
Należy pamiętać, że w takim przypadku, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 5 u.s.o., dyrektor szkoły nadal dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
Dyrektor odpowiada za kontrolę zarządczą
Na podstawie art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych dyrektor szkoły jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiada za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, która powinna prowadzić m.in. do:
• zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
• wiarygodności sporządzanych sprawozdań;
• efektywnej i skutecznej wymiany informacji z podmiotami mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań przez szkołę.
Dyrektor nadzoruje realizację zadań finansowo-gospodarczych kontroli zarządczej
Jednocześnie zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych dyrektor powinien zapewnić istnienie mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych, które będą zapewniać:
• rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych;
• zatwierdzanie operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione;
• podział kluczowych obowiązków;
• weryfikację operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak w praktyce zorganizować zajęcia w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla ucznia klasy I szkoły podstawowej, który otrzymał opinię z poradni? Poradnia wskazała zakres, w ktorym uczeń nie może brać udziału w zajęciach wspólnie z oddziałem - są to edukacje polonistyczna, matematyczna i przyrodnicza oraz język obcy. Nasuwają się więc pytania:
1. Czy należy przez to rozumieć, że zajęcia w ramach tych edukacji powinny odbywać się wyłącznie indywidualnie?
2. Skoro dyrektor ma ustalić wymiar godzin to czy oznacza to,że ustalony wymiar nie musi odpowiadać liczbie godzin z ramowego statutu?
3. Jeśli ZŚK ma być organizowana z godzin do dyspozycji dyrektora, (których już w tym roku szkolnym nie ma) to skąd wziąć na to środki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką informację należy umieścić w IPET, aby wynikało z niego, że ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka, występuje brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym?
Czy taki zapis jest wystarczający, aby dziecko nie miało obowiązku realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września w przedszkolu będę miała w jednej grupie 2 dzieci z orzeczeniem: 10 N i 05-R (niepełnosprawność ruchowa z afazją, drugie dziecko z niepełnosprawnością ruchową), proszę o wiadomość czy oprócz n. rewalidacji powinnam zatrudnić n. wspomagającego oraz czy n. po pedagogice specjalnej (edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną), ale nie mający ukończonych studiów na kierunku wychowania przedszkolnego może prowadzić rewalidację? W jakim wymiarze powinien być zatrudniony n. rewalidacji dla tej 2 dzieci (czy musi być przez wszystkie godziny pobytu dzieci we przedszkolu) i ile godzin powinien dyrektor przeznaczyć na rewalidację dziecka w przedszkolu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły oraz katecheta mogą należeć do Związku Nauczycielstwa Polskiego lub innej organizacji? W statucie ZNP nie ma żadnego zapisu, że nie mogą, a tak twierdzi prezes naszego rejonu. Jedyny znaleziony przeze mnie zapis, to ten mówiący, że dyrektor szkoły nie może pełnić funkcji związkowych np. nie może być prezesem zarządu, prezesem ogniska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe