Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Nadzor-pedagogiczny.pl
Baza aktów prawnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Obowiązujący
9 sierpnia 2017
Najczęstsze problemy dyrektorów
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola publicznego. Posiada orzeczenie - stwierdzony zespół Dawna i niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim. Czy dla tego dziecka można ubiegać się o nauczyciela wspierającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w zakresie ustalenia zadań i obowiązków nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem w przedszkolu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 września objęłam stanowisko wicedyrektora publicznego przedszkola. Czy mogłabym poprosić o dokumenty obowiązujące w takiej placówce oraz jakie uchwały i zarządzenia należy podjąć w miesiącu wrześniu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ile, w myśl nowych przepisów, mają trwać zajęcia rewalidacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w szkole podstawowej ogólnodostępnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w przedszkolu posiadający wykształcenie:
1) licencjat - pedagogika integracyjna edukacji elementarnej (studia dzienne Uniwersytet - w opisie studiów jest wskazanie do pracy jako nauczyciel prowadzący lub wspomagający)
2) magister- pedagogika wczesnoszkolna
3) studia podyplomowe kierunek logopedia, tytuł logopedy,
Czy posiada kwalifikacje aby być nauczycielem wspomagającym w grupie dzieci gdzie jest dziecko z orzeczeniem do kształcenia specjalnego (dziecko z Autyzmem)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny powinien zawierać plany pracy specjalistów z uczniem np.: logopedy, nauczyciela integracji sensorycznej i innych czy tylko wychowawczy grupy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację powinien mieć nauczyciel wspomagający w klasie 5 na lekcjach: j. polskiego, matematyki j. angielskiego itp.Czy wystarczy opierać sie na IPECIE dla danego ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest tygodniowy wymiar godzin terapii logopedycznej dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Raz w tygodniu po 45 minut na każdego ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie aktualnej podstawy prawnej do wydania decyzji przez dyrektora szkoły dot. zorganizowanie nauczania indywidualnego oraz kształcenia specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu ogólnodostępnym obowiązkowo należy organizować dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, dodatkowe zajęcia w ramach tego orzeczenia, czy przedszkole jak nie ma możliwości zatrudnienia dodatkowej kadry z odpowiednimi kwalifikacjami może rodzicom dziecka odmówić prowadzenia dodatkowych zajęć, ale przyjąć tylko takie dziecko do przedszkola do oddziału ogólnego? Czy jak jest przyjęte do przedszkola to należy obowiązkowo te zajęcia organizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie działania należy podjąć aby od września 2018 r. utworzyć w szkole podstawowej oddziały integracyjne? Proszę o podstawę prawną tych działań.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinien dostarczyć nauczyciel dyrektorowi do wglądu po rozpoczęciu roku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa? /podstawa prawna/
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie podstaw prawnych utworzenia oddziałów integracyjnych w szkole podstawowej. Proszę też o wskazówki w ich tworzeniu (od czego zacząć itp?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina musi się zgodzić na zatrudnienie w szkole podstawowej logopedy, jeśli są dzieci, które trzeba objąć zajęciami logopedycznymi? Ilu uczniów może być w grupie na tych 45 minutowych zajęciach ?
- Jak po zmianach oświatowych ma wyglądać IPET dla chłopca 5 letniego z afazją motoryczną, uczęszczającego do przedszkola z opinią wczesnego wspomagania. IPET był stworzony w kwietniu 2016 r. jakie zmiany trzeba dokładnie w nim dokonać? jaką dokumentacje musi przedszkole prowadzić dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile czasu trwa godzina pracy psychologa i pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i przedszkolu od 1 września 2017 r zgodnie z nowym rozporządzeniem
- Od niedawna mamy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.Wszystkie zalecenia z orzeczenia staramy się realizować . dziecko ma zalecona terapię logopedyczna i psychologiczna . rodzic nie chce wyrazic zgody na terapie psychologiczna. I w tym momencie mamy problem. Czy złożenie przez rodzica orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest rownoznaczne z wyrażeniem zgody na realizację wszystkich zaleceń z orzeczenia bez dodatkowej zgody rodzica? proszę o pilna odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ankiety dla szkół dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Czy wszyscy uczniowie korzystający z zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej musza mieć IPETy ?
Czy można objąć uczniów opieką 9 takich co nie maja opinii lub orzeczeń bez IPETów?
Jeżeli tak to jak dokumentuje się taką pomoc?
Dot. pytania 7 tzn. osoby inicjujące objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną to: poradnia psychologiczno-pedagogiczna (na podstawie opinii lub orzeczenia) Nie rozumiem tego pytania. Jeżeli uczeń przychodzi do szkoły z opinia lub orzeczeniem z poradni, to kto inicjuje pomoc? Dyrektor, uczeń, rodzic, poradnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole dla uczniów posiadających opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej konieczne jest powoływanie zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w opinii dziecko ma wskazanie, że powinno mieć asystenta nauczyciela to czy dyrektor może, na podstawie tej opinii zatrudnić asystenta?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zatrudniania w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Czy można go zatrudnić? Na jakiej podstawie? Jeśli tak, to jakie powinny być zapisy w statucie odnośnie jego zadań.
- Jesteśmy szkołą ogólnodostępną bez klas integracyjnych. W przyszłym roku szkolnym kiedy doją uczniowie z innych miejscowości klasa IV będzie liczyła 30 uczniów w tym 3 uczniów będzie posiadało orzeczenie o niepełnosprawności i 1 o niepełnosprawności sprzężonej. Jakie są możliwości i jakie warunku musi spełnić szkoła aby utworzyć klasę integracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- w grupie przedszkolnej znajduje się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niedowidzenie i niepełnosprawność ruchową. W celu kształcenia tego dziecka zatrudniono nauczyciela wspierającego. W jakich inny przypadkach lub z jakiej innej niepełnosprawności z której wydaje się orzeczenie o kształceniu specjalnym zatrudnia się nauczyciela wspierajacego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić w szkole ogólnodostępnej nauczyciela wspomagającego dla dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim (klasa VI)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który posiada studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Jakie uprawnienia posiada?
- Jesteśmy przedszkolem integracyjnym. Od września w nowej grupie integr. będziemy mieli tylko 1 dziecko niepełnosprawne - z niepełnosprawnością ruchową. W związku z tym, czy musimy zatrudnić dodatkowo dla tego dziecka nauczyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie, czy od 1 września 2018 r. nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne nadal będzie mieć pensum 18 ?
W odpowiedzi otrzymałam, że jeśli chodzi o nauczycieli np. pedagogów to ich pensum od 1.09.2018 r. będzie wynosić do 22 godz. tyg., czyli specjalista będzie realizował zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego pensum 22, ale czy Ci n-le, którzy uczą polskiego i ich pensum to 18/18, a dodatkowo będą mieć rewalidację 4 godz., to z ich pensum 18 ma być rewalidacja, czy specjalisty od 1.09.2018 r. 22 ? i wtedy uśredniamy pensum takiego nauczyciela 18/18+4/22, czy liczymy rewalidację z pensum 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym integracyjnym w przypadku uczęszczania do grupy integracyjnej dziecka z niepełnosprawnością ruchową konieczne jest zatrudnienie nauczyyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem w przedszkolu?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki nadają takie uprawnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w klasie integracyjnej I szkoły podstawowej gdzie jest 3 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oprócz nauczyciela wspomagającego może być zatrudniony dodatkowo nauczyciel lub pomoc nauczyciela dla 2 dzieci autystycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczną szkołę z oddziałami integracyjnymi, obecnie w 7 klasie mamy ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną: niepełnosprawność ruchowa, intelektualna w stopniu lekkim, niedosłuch. Uczeń nie mówi, porozumiewa się przy użyciu piktogramów. Czy mam możliwość zwolnienia tego ucznia z zajęć z doradztwa zawodowego, czy jest to konieczne aby uczęszczał na tego rodzaju zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie czasu trwania i ilości godzin rewalidacji w niepublicznym przedszkolu integracyjnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na stanowisku n-la wspomagającego przyjąć osobę, która ma studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki oraz studia I i II stopnia o kierunku pedagogika, ale specjalność to Resocjalizacja z poradnictwem specjalnym
- W Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym realizowane są zajęcia logopedyczne i psychologiczne czy powinny być realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy też w ramach rewalidacji? Zajęcia realizowane są tylko dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
czy zatrudniając w przedszkolu nauczyciela wspomagającego oprócz kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, nauczyciel ten musi posiadać również kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie mi możliwości na przyjęcie ucznia niepełnosprawnego intelektualnie ale pełnoletniego do pierwszej klasy Branżowej Szkoły pierwszego stopnia. Czy jest możliwość w Zespole Szkół Specjalnych skupiającego w sobie szkołę specjalną podstawową, wyglądające gimnazjum oraz Branżowaą Szkołę pierwszego stopnia i Szkołę Przysposabiajacaą do Pracy utworzyć szkołę dla dorosłych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole specjalne niepubliczne może przyjąć dziecko z niepełnosprawnością w stopniu lekkim na podstawie orzeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim wymiarze godzinowym należy prowadzić rewalidację w przedszkolu? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący takie zajęcia? Jak należy udokumentować takie zajęcia? Czy zajęcia mogą być prowadzone grupowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Kto przygotowuje pierwszą wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania takiego dziecka? Jakie dane i formę powinien mieć taki dokument?
Czy zmiany liczby godzin terapii w IPET może dokonać Dyrektor placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci z orzeczeniami o potrzebie specjalnego (3 dzieci z autyzmem, dziecko z afazją, dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną). Dzieci nie mają w orzeczeniach informacji o niepełnosprawności intelektualnej. Czy w związku z tym istnieje konieczność, by pedagog specjalny pracujący w placówce miał w kwalifikacjach także wychowanie przedszkolne (lub czy jest konieczność zatrudnienia nauczyciela wychowania przedszkolnego) jeśli w orzeczeniach tych dzieci nie ma informacji o niepełnosprawności intelektualnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje ma posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z zespołem Aspergera w szkole podstawowej, jeśli rodzice przynieśli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka z powodu zespołu Aspergera. Czy w przedszkolu obowiązują te same kwalifikacje?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjnych otrzymała wskazanie: rehabilitacja ruchowa- ćwiczenia zgodnie z zaleceniami fizjoterapeutycznymi. Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia ćwiczeń, skoro nie ma zatrudnionego rehabilitanta? Jeśli ma obowiązek, to kto powinien prowadzić i na jakiej zasadzie ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
PORADY PRAWNE
Harmonogram aktualizacji
serwisu
TERMINARZ